Welke verzekeringen moet je als horecabedrijf zeker hebben

Welke verzekeringen moet je als horecabedrijf zeker hebben?

Als horecaondernemer loop je meer risico’s dan je misschien denkt. Een klant die uitglijdt, een brand in de keuken, apparatuur die stukgaat of een medewerker die langdurig ziek wordt, het zijn situaties die je liever voorkomt, maar die wel degelijk kunnen gebeuren. En wanneer het misgaat, kunnen de kosten flink oplopen. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij welke verzekeringen jouw horecabedrijf écht nodig heeft. Een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven is een van de eerste die in je pakket zou moeten zitten, maar er is meer. Hier lees je welke verzekeringen belangrijk zijn om jouw zaak, personeel en inkomsten goed te beschermen.

Bescherm jezelf tegen claims

Een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven dekt schade die je als ondernemer veroorzaakt aan derden. Denk aan een klant die struikelt over een losliggende kabel, of een serveerster die per ongeluk hete koffie over iemand heen morst. De schadevergoeding en juridische kosten kunnen flink oplopen, en zonder verzekering moet je die zelf betalen. Deze verzekering is dan ook sterk aan te raden, zelfs als je weinig personeel hebt of een kleine zaak runt.

Bied je naast horeca ook adviesdiensten aan of werk je met speciale diëten of allergieën? Dan is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering geen overbodige luxe. Deze dekt schade door fouten in je dienstverlening, zoals verkeerd voedingsadvies of een allergene stof in een gerecht dat speciaal op maat is gemaakt. Zo’n fout kan je reputatie én je bankrekening flink beschadigen.

Beveilig je spullen en voorraad

In een horecazaak staan vaak voor tienduizenden euro’s aan spullen: industriële koelkasten, koffiemachines, frituren, voorraad, tafels, stoelen. Als er brand uitbreekt of er wordt ingebroken, wil je niet opdraaien voor de kosten van vervanging of herstel. Met een inventaris- en goederenverzekering zijn je eigendommen beschermd tegen schade door bijvoorbeeld brand, storm of diefstal. Ook als je huurt maar veel hebt geïnvesteerd in verbouwingen, kun je deze ‘huurdersbelangen’ meeverzekeren. Dat geeft zekerheid en voorkomt dat je financieel in de knel komt bij een calamiteit.

Bescherm je omzet bij tegenslag

Wat als je zaak tijdelijk moet sluiten door waterschade, brand of een gaslek? Je vaste lasten gaan gewoon door, terwijl je geen omzet maakt. Een bedrijfsschadeverzekering compenseert dat verlies. Daarmee kun je salarissen, huur en andere kosten blijven betalen zolang je niet open kunt. Het helpt je om je bedrijf overeind te houden tijdens herstelwerkzaamheden of herinrichting. Sommige polissen gaan verder en vergoeden ook de kosten van tijdelijke verhuizing of vervangende apparatuur. Zo kun je zo snel mogelijk weer gasten ontvangen.

Zorg voor je personeel en jezelf

Personeel is onmisbaar in de horeca. Maar als een medewerker langdurig ziek wordt, ben jij als werkgever verplicht om tot twee jaar loon door te betalen. Een verzuimverzekering dekt deze kosten grotendeels en helpt ook met begeleiding bij re-integratie. Het kan een flinke last van je schouders nemen, zeker in een branche waar de marges al dun zijn.

Ook jij als ondernemer kunt ziek worden. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) biedt dan een inkomen. Vanaf 2024 wordt deze verzekering bovendien verplicht voor zelfstandigen. Wacht dus niet te lang met oriënteren op een passende AOV die bij je situatie past.

Denk breder dan het standaardpakket

Naast de basisverzekeringen zijn er aanvullende dekkingen die in bepaalde situaties van pas kunnen komen. Heb je een eigen pand? Dan is een gebouwenverzekering noodzakelijk. Werk je met grote hoeveelheden vetten of schoonmaakmiddelen, dan kan een milieuschadeverzekering relevant zijn. Steeds meer horecaondernemers kiezen ook voor een cyberverzekering. Als je een online reserveringssysteem gebruikt of klantgegevens opslaat, is dat zeker het overwegen waard. Cybercriminaliteit komt vaker voor dan je denkt.

Een rechtsbijstandverzekering kan je daarnaast helpen bij juridische conflicten met leveranciers, personeel of klanten. Die conflicten kunnen onverwacht opduiken en zorgen voor veel stress én kosten. Met juridische ondersteuning sta je sterker en ben je beter voorbereid op onverwachte situaties.

Een horecabedrijf runnen is intensief, maar ook waardevol werk. Je investeert tijd, geld en passie in je zaak. Door de juiste verzekeringen af te sluiten, voorkom je dat één incident je hele onderneming onderuit haalt. Laat je goed adviseren over de risico’s die specifiek bij jouw bedrijf passen. Niet iedere horecazaak heeft dezelfde behoefte, dus standaardpakketten zijn niet altijd de beste oplossing. Door hier tijdig bij stil te staan, werk je aan de continuïteit van je bedrijf en kun je met meer rust ondernemen. Dat is misschien wel de beste investering die je kunt doen.

Reacties

Nog geen reacties. Waarom begin je de discussie niet?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *