Steeds meer horecaondernemers zijn aanwezig op events of foodmarkets. Zo’n deelname kan interessant zijn: het kan namelijk zorgen voor meer naamsbekendheid, nieuwe klanten en natuurlijk extra omzet wanneer je ook daadwerkelijk jouw producten gaat verkopen. Ben je binnenkort aanwezig op een event? Waar je aan kunt denken, zetten we in de onderstaande blog voor je op een rij.
Voorbereiding en planning
Een event vraagt de nodige voorbereiding. Denk aan het inschatten van de voorraad: je moet voldoende ingrediënten hebben, maar ook materialen meenemen. Ook moet je de logistiek op orde hebben. Denk aan het transport van spullen en het regelen van een opslag. Ook moet je personeel regelen die je wil bijstaan op de dag van het event. Denk aan personeel voor de bediening of uitservering als voor het klaarmaken van de gerechten. En hoe moeten de gasten betalen? Denk aan het regelen van een pinautomaat. Wellicht moet je ook eerst een vergunning aanvragen om op de stand te mogen staan: zorg ervoor dat je dit soort zaken goed checkt.
Presentatie van je stand
Daarnaast moet je nadenken over jouw stand. Jouw stand moet opvallen en herkenbaar zijn met bijvoorbeeld de kleuren van jouw huisstijl en het logo. Daarnaast moet je meteen laten zien wat je aanbiedt of verkoopt: een aantrekkelijke, duidelijke menukaart met prijzen mag daardoor niet ontbreken. Ook speelt hygiëne en uitstraling natuurlijk een grote rol: dat is het visitekaartje van jouw bedrijf.
Menu en beleving
Niet alleen de stand is belangrijk om over na te denken, ook de algehele beleving rondom de stand. Laat mensen ook hapjes of drankjes gratis proeven of bedenk een speciale actie of limited edition speciaal voor de beurs. Dit trekt ook wellicht wat extra aandacht.
Je kunt bijvoorbeeld nadenken over een actie waarbij je een product kunt weggeven. Denk aan drinkflessen bedrukken met jouw logo erop. Hier hebben mensen echt wat aan en je herinnert de mensen daarnaast iedere keer aan jouw bedrijf wanneer ze de drinkfles gebruiken. Het is daarbij tegelijkertijd een goed marketingmiddel. Zorg ervoor dat de gepersonaliseerde merchandise die je wil weggeven past bij jouw horecazaak en voeg een extra beleving toe aan jouw stand.
Promotie en marketing
Het is belangrijk om mensen te laten weten dat je aanwezig bent op het event. Zet daarom social media in voor, tijdens en na het event. Zo kun je mensen op de hoogte houden en zorg je ervoor dat mensen wellicht wel jouw stand gaan bezoeken. Deel bijvoorbeeld live-updates en gebruik hashtags van het event zelf, zodat mensen op deze manier jouw bedrijf kunnen vinden.