Digitalisering maakt het leven van horeca ondernemers een stuk makkelijker

Digitalisering maakt het leven van horeca ondernemers een stuk makkelijker

Het is hard werken als je een horecazaak hebt. Waar kantoorpersoneel om uiterlijk 5 uur ’s middags de deur achter zich dicht trekt, ben jij dan al uren in touw met voorbereidingen en druppelen de eerste klanten binnen. Pas na de laatste ronde of als het laatste kopje koffie is geserveerd kun je de balans opmaken van de dag. Gelukkig zijn er wel innovaties die het werk in de horeca een stukje makkelijker maken.

Tekort aan personeel

In het eerste kwartaal van 2025 werd weer duidelijk dat in 2024 relatief veel horecazaken waren gestopt. De belangrijkste oorzaken waren de hoge energiekosten en het tekort aan personeel. Als je als restaurant, café of bistro niet elke dag open kunt omdat er niet genoeg personeel is, dan blijft de omzet te ver achter om het hoofd boven water te kunnen houden. Personeel haakt vaak na korte tijd weer af omdat het nu eenmaal hard werken is. Voor studenten en middelbare scholieren is er vandaag de dag ook in andere sectoren genoeg werk te vinden dat minder zwaar is en soms ook nog beter betaalt. Dan is de keuze snel gemaakt. Als je de personeelsplanning niet rond krijgt dan kunnen de klanten niet goed worden bediend en zit er dus niks anders op dan de openingstijden te beperken, wat vaak leidt tot uiteindelijk sluiten van de zaak.

Sneller je klanten bedienen

Met het inzetten van digitale middelen zoals een keukenscherm voor de horeca kun je je gasten sneller bedienen. Het personeel op de vloer gebruikt een handheld om de bestelling in te voeren. Die stuurt de info meteen naar de keuken waar de keukenbrigade aan de slag kan met de bestelling. Het scheelt heel wat heen en weer lopen. Je kunt het zelfs nog een stapje verder vereenvoudigen door een gast zelf op een bestelzuil te laten aanklikken wat hij wil bestellen. In combinatie met het tafelnummer kan de order vervolgens worden uitgeserveerd. Om misbruik te voorkomen kun je ervoor kiezen dat de bezoeker de bestelling meteen afrekent voordat deze wordt geserveerd.

Welk systeem voor de horeca past bij jouw bedrijf?

Bij Eijsink worden systemen ontwikkeld voor de horeca om het verwerken van bestellingen te vereenvoudigen. Deze kun je ook heel goed gebruiken als je thuisbezorgd service biedt. Bestellingen die via je website of via een app binnenkomen verschijnen meteen op het scherm in de keuken. Je kunt meteen een bon printen die bij de bestelling wordt gevoegd. Zo kun je in minder tijd meer orders verwerken en zo je omzet verhogen. De bezorgers kunnen de bestellingen direct inpakken en op pad gaan zodat de klant snel zijn eten krijgt. Ook als je een terras hebt is een scherm in de keuken handig, want op die manier kunnen bestellingen snel worden klaargemaakt om aan de gasten op het terras uit te serveren. Zo kun je optimaal profiteren van dagen met mooi weer waarop de terrassen vol zitten.

Reacties

Nog geen reacties. Waarom begin je de discussie niet?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *